MORE KAMASUTRA

Interview ADFORMATIE NO. 24

HET A-MERK AD VISSER

 

Ad Visser, Toppop-icoon, zelfverklaard multimediaperformer en creatieve duizendpoot, als seksdeskundige pleitbezorger van ‘orgastronomie’ in plaats van ‘snackseks’ en als Big Brother VIP een hele mei-week in 2000 live te bereiken bij freeler.nl (‘chat met Ad’), maakt met zijn creative sessions ook furore in de reclame. Bij Result DDB. Directeur Pietro Tramontin werd in één klap hardcore fan en heeft nu zitting in het comité van aanbeveling van A-merk Ad Visser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad Visser is minstens zo beroemd in Nederland als Doe Maar, Coca-Cola en Mercedes. Wie samen met Ad Visser van diens huis in Bussum naar een caféterras in het centrum wandelt, loopt in de schaduw van de roem. Iemand ongemerkt passeren kan nauwelijks. “Hé, daar heb je de beste deejay van Europa”, roept een schilder die bij een Gooise villa spullen in zijn bestelbusje staat te laden tegen zijn twee collega’s. “Ja, in mijn tijd dan, hè.” Maar ook vijftien jaar na zijn vijftienjarig Toppop-era op tv en Superclean Dreammachine-tijdperk op de radio is Ad Visser in al zijn heel andere huidige hoedanigheden nog bekend genoeg om als ‘VIP’ een week lang het Big Brother-huis van Veronica’s Big Brother-melkkoe ‘Big Brother VIPS’ in te mogen. Samen met ook erg belangrijke personen als Emile Ratelband en Theo van Gogh. En bekend genoeg om een week lang als lokker te dienen voor internet-provider Freeler, dat in zijn Telegraaf-advertentie (‘Chatten met BB-VIP Ad Visser’) niet verzuimt te verwijzen naar Visser’s ‘Kamasutra Experience’ en zijn beroemde Brain Sessions. Die Kamasutra Experience – ‘Train your brain for better sex’ - is zeg maar een brainsession op cd die een beter seksleven belooft voor wie er open voor staat. “Het is entertainment of beter gezegd entertainment”, benadrukt Ad Visser (53, maar eeuwig jong voorkomen met al zijn donkere haar nog) die of gewoon heel bescheiden is of het bescheiden doen tot een kunst verheven heeft. “Ik ben performer en geen therapeut.” Die beroepsverklaring staat ook heel nadrukkelijk in de bijsluiter van de cd (“Lees voor het gebruik eerst de handleiding in dit cd-boekje!” is niet voor niets op de achterkant van de cd vermeld, alsof het moet van de overheid). Voor seksuele problemen verwijst de handleiding wijselijk naar de Rutgers Stichting Infolijn.

 

“Ik noem mezelf altijd multimediaperformer”, specificeert Visser, “ maar mijn activiteiten waaieren flink uiteen. Mijn bedrijfsstructuur is erop gebaseerd om steeds nieuwe dingen te ontwikkelen. Maar het draait allemaal om creativiteit. Een communicatieadviseur omschreef het laatst als ‘Ad Visser ís creativiteit’. Dat vat het wel mooi samen.” Flexibiliteit is volgens Visser voorwaarde tot creativiteit. En flexibiliteit heeft hij tot zijn tweede natuur gemaakt, vertelt hij. “Ik doe geen theatertournees of zo, want dan is alles al een jaar van tevoren ingepland. Ik wil de vrijheid hebben om als ik iets boeiends tegenkom dat ook meteen te kunnen doen. Komt er bijvoorbeeld een uitnodiging voor een brainsession in Dubai, dan kan ik direct. Maak ik ook nog even een uitstapje naar Oman. Dat is goed voor je als persoon. Ik werk in clusters, een serie dit, een serie zo. Ik hou heel veel open.” Daarom had hij wel een week vrij voor het Big Brother-huis. Was hij een jaar geleden ineens weer met een Toppop-zoveel-jaar-later-aflevering op tv. Misschien volgen nog andere tv-programma’s. “Maar die gesprekken in Hilversum duren zo lang”, verzucht hij. Daarom doet hij nu veel met internet. (www.advisser.nl) “Dat is een flexibele vorm van televisie.”

 

Visser heeft ook geen bedrijfsbrochure. “Nee joh, dan wordt het handel.” Maar het is toch handel? Brainsessions voor zoveel keer 750 man van PricewaterhouseCoopers. Vijftienduizend ziekenhuismedewerkers in een X aantal shifts in de Utrechtse Jaarbeurs. Vijftien sessies voor personeel van Uitzendbureau Start. Brainsessions voor de Mobiele Eenheid en voor Haagse politici bij het vijftigjarig bestaan van het ministerie van VROM. Het opluisteren van een auto-introductie voor zakelijke klanten van Mercedes-Benz. Dat is toch handel, dat is toch Evenementenbureau Ad Visser?

 

 “De mensen komen altijd naar mij toe. Via mond-tot-mondreclame, iemand die me ergens heeft gezien. Maar ik doe geen honderd sessies per jaar.” En daarnaast heeft hij ook nog zijn Ad Visser Amazing Unforgettable Incredible Seventies Party, een uit Toppop voortgevloeide “komische, vrolijke non-stopshow”, een “disco 2001”, met Visser die in glitterpak en met zijn twintig leden tellende band al relatiefeesten van Robeco, Rabobank, Canon en de AVRO opluisterde.

 

Over het doel van zo’n BRAINSESSION vertelt Visser graag. “Meer rendement halen uit je brein, zodat je effectiever kunt denken en werken. Zodat je stress kunt elimineren, en je beter onder druk kunt werken. Tijdens zo’n sessie kom je in een staat van dynamische ontspanning. Een staat van stromend bewustzijn. Je kunt meer presteren terwijl je je toch prettig kunt ontspannen.” Hij stopt even, oppert dat het wellicht heel vaag klinkt. “Tja, dat is een vervelende bijwerking ”, stelt hij vast. Maar, benadrukt hij, “het ís niet vaag, het is zo concreet als maar kan. Je moet het ervaren. Je komt in een alpha-staat, een heldere diepe ontspanning. Die kun je sturen tot een stromende staat van scheppen.”

 

“Als je regelmatig oefent, passen je hersenen zich aan, en kun je steeds makkelijker met stressoren omgaan.” Oefenen doe je door later die ervaring, die staat, weer op te roepen met behulp van een cd met bijbehorend boekje. “Laatst kwam er iemand in het vliegtuig naar me toe die wapperde met zijn walkman en zo’n boekje. Die gebruikte het om zijn vliegangst weg te werken.”

 

Maar over wat hij dan precies doet tijdens zo’n brainsession houdt Visser zich op de vlakte. “De vorm is elke keer anders, varieert met het soort publiek en het aantal mensen.” Maar het is, bezweert hij, altijd een spannende, dynamische performance, altijd met muziek, soms ook met video, computers, lasers, van alles. “Ik inspireer mensen zodat zij op hún manier de middelen, de tools die ik aanreik, kunnen toepassen. Ik zeg niet: doe dit allemaal, ik bied een palet aan mogelijkheden, en ik zeg: hier kán je dit mee, maar doe het op je eigen manier. Dat heeft namelijk veel meer rendement.” Bij een zogeheten BRAINTALK gaat het er ook om meer rendement uit je hersenen te halen met als doel “meer informatie op te slaan, sneller te leren.”

 

Hij treedt alleen op voor groepen, voor bedrijven. Hoewel hij “pakken brieven” krijgt, houdt hij geen spreekuur voor particulieren. Weer: “Ik ben geen therapeut. Geen goeroe.”

 

Zijn nieuwste séances, creative sessions, staan in het teken van het vergroten van je creativiteit ofwel je probleemoplossend vermogen, zoals Visser uitlegt. “Ook die hebben het uitgangspunt dat je zelfs onder druk beter kunt presteren dan je denkt en meer uit jezelf kunt halen. Ik laat mensen ervaren dat je je zintuigen verder kunt openen.”

 

Ook deze sessions zitten volgens Visser vol verrassingen. Maar meer dan dat “je steeds op een ander been wordt gezet” wil hij er niet over vertellen. “Maar het is ook echt bestemd voor hogeschoolcreatieven, professionele creatieven.”

 

Ook voor reclamemensen dus. Hij deed zo’n creative session met de staf van Result DDB. Vijfentwintig man, in een zaaltje in het Kröller-Möller-museum, in februari. “Nog dagen erna kreeg ik enthousiaste reacties. Pietro Tramontin (directeur Result DDB, red.) was zo enthousiast,  zei zet mij maar in het comité van aanbeveling, zei hij. Dat hád ik niet, maar ben ik nu aan het vormen.” Waar Result DDB dan zo over te spreken was? “Dat wil kan ik ook niet zeggen. Dan moet ik vertellen hoe het gaat. Maar je moet het beleven. Je mág zelfs niks weten, het gaat om het onverwacht ergens in komen. Veel mensen hebben last van verwachtingen. Maar dat is een belemmerende factor. Het klopt tóch niet. Je moet open iets tegemoet gaan.” Kortom, voor een volgend reclamebureau, dat dit artikel leest: “Hoe minder je weet hoe beter het is.”

 

Hij weet wel dat het er niks mee te maken heeft, maar Visser is er erg mee in zijn sas dat Result werd uitgeroepen tot reclamebureau van het jaar. Aantoonbaar was het effect van zo’n creative session wel bij een IT-bedrijf dat op zoek was naar een nieuwe naam. Dat bedrijf heette eerst PromptPro .Visser: “Ze wilden een naambureau inschakelen, maar ik zei: dat kunnen jullie best zelf. Maar wij zijn niet creatief, zeiden zij. Dus ik weer: ik garandeer dat die naam eruit komt. En niet zo maar een naam, maar een die precies bij het bedrijf past Anders" no cure no pay.” Na een algemene sessie met de staf deed Visser een sessie gericht op het verzinnen van een naam. Via een online-verbinding met merkenbureau Shieldmark kon direct worden nagegaan of die al geregistreerd stond. Er kwam een naam uit, die inderdaad precies aansluit bij de aard van het bedrijf dat niet zomaar medewerkers detacheert bij zijn klanten, maar permanent een tweede team als back-up achter de hand heeft: Double I.T. “Daarna heeft het bedrijf in een brief al zijn relaties ingelicht over de naamswijziging en daar ook bij verteld hoe die naam tot stand is gekomen”, vertelt Visser trots. “Ze gaven mij dus, heel sympathiek de credits.”

 

Wie een interview afspreekt met Ad Visser en een paar uur met hem praat, pikt er altijd één ding uit. Zegt Ad Visser. En dat vindt hij zo jammer. Hij wil wel eens een artikel in de krant waarin alle elementen van zijn werk tot uitdrukking komen. “Het is allemaal niet of of, maar en en. Dat maakt het bestaan er ook zo boeiend op, vind ik.”

fMain